Geknipt kader voor kunst

TEKST: PEGGY VAN DER AUWERA - FOTO: CLAUDE SMEKENS

Odile Kinart | Sculpturen | Beeldende kunst | Ambacht | Luxus Wonen

Combineer architectuur van Peter Ketsman (Archedea) met beeldende kunst van Odile Kinart en je krijgt een bijzonder resultaat: puur, eerlijk en gestript van overbodigheden. Kinart en Ketsman springen meesterlijk om met de kunst van het weglaten. In deze villa in As gaan Odiles abstracte wezens in dialoog met het uitgepuurde ontwerp van Ketsman.

Odile Kinart klopte in 2006 bij Ketsman aan voor de expositieruimte onder het dak van haar woning. Het transparante volume contrasteert met de rest van de woning die een landelijke, geleefde sfeer ademt. De hedendaagse constructie laat Odiles werk voor zich spreken; de ideale reflectieplek om kennis te maken met haar oeuvre. De beelden in brons, glas, keramiek en polyester roepen onschuld, verwondering en verstilling op. In een ruimte zonder opsmuk krijgen ze nóg meer zeggingskracht.


Eenvoud spant de kroon

Dat het klikt tussen Ketsman en Kinart is niet verwonderlijk: er zijn veel raakvlakken in hun werk, zoals het minimalisme. De kracht van de woning schuilt in de eenvoud van het ontwerp. Peter stemde de vormgeving af op de functie, met aandacht voor de eigenheid van het perceel en bijzondere zichten en lichtinval. We zien strakke lijnen en grote volumes, open en gesloten vlakken en een beperkt kleurgebruik met contrasterend zwart en wit. Het huis is subliem in al zijn puurheid, net zoals Odiles beelden die herleid zijn tot de essentie. Haar blijmoedige wezens zijn bevrijd van ballast en opsmuk en ontroeren door soberheid.


Verbinden en grenzen vervagen

Peter speelde in zijn ontwerp met de tegenstelling tussen open en gesloten. Aan de voorzijde is het huis visueel en akoestisch afgesloten van de verkeersweg. Achteraan heerst openheid met royaal binnenvallend daglicht. In de ontwerpfase maakte Peter bezonningsstudies om verschillende soorten lichtinval te simuleren. Enerzijds voor technische redenen – bron voor gratis warmte en een goede energieprestatie – en anderzijds voor een maximale verbinding met het exterieur. De verzonken raamstijlen en terrassen op hetzelfde niveau als de binnenvloer versterken de relatie tussen binnen en buiten. In Odiles werk vertaalt de band met het exterieur zich in het intuïtieve karakter van haar scheppingen: ze worden omarmd door hun natuurlijke omgeving en gaan op in de atmosfeer van de plek, gestold in de tijd, mijmerend, stroomafwaarts.


Tijd buiten strijd

Achter de schijnbare eenvoud van Peters ontwerp schuilt groot technisch vernuft: de woning scoort vele malen beter dan de Belgische BEN-norm. Onder meer dankzij verwarming met aardwarmte, fotovoltaïsche zonnepanelen en een maximale combinatie van natte ruimtes. Duurzaamheid is een van Peters stokpaardjes, ook op het vlak van materialen en verlichting. Bovendien is het ontwerp tijdloos omdat het gestoeld is op archetypen die wars zijn van trends. Ook Odiles oeuvre overstijgt de tijd. De verstilde figuren verbeelden een ontsnapping uit de hectische mallemolen. Een toestand van innerlijke rust waarnaar de jachtige mens verlangt.


Wit, zwart, basta

Op de begane grond herbergt de villa een inkomhal met garderobe en wc, een open keuken met eethoek, een zithoek met aansluitend een werkkamer en een bijkeuken. Boven zijn er vier slaapkamers waarvan één met bijbehorende badkamer en inloopkast en nog een aparte doucheruimte. Alle vloeren werden afgewerkt met een bio-polyurethaangietvloer: zacht, naadloos en met geweldige akoestische eigenschappen. Het dominante wit van de vloeren, wanden, plafonds, kasten en meubels steekt mooi af tegen de spaarzame zwarte elementen zoals de aluminium raamprofielen en de zwart gebeitste eiken traptreden. De strakke, greeploze maatwerkkasten in mdf en de onzichtbare deuromlijstingen onderstrepen het minimalistische karakter.


Natuur inlijven

Naast openheid en ruimtelijkheid speelt licht een – weliswaar subtiele – glansrol in dit interieur. Peter koos resoluut voor ledverlichting in de vorm van diepliggende inbouwspots en ingefreesde ledstrips. De indirecte verlichting is overdag nauwelijks zichtbaar, terwijl de spots en strips ‘s avonds sfeer brengen en accenten leggen. Dankzij de grote glaspartijen ontstaat er een visuele verbinding met de tuin en kleurt de natuur het interieur. Het ontzag voor de natuur is ook een van Odiles leidraden. Haar antropomorfe wezens vertoeven graag in een groene setting die hen omarmt als een cocon. Ze lijken verbonden met een hogere macht die hen berusting verschaft en waarin ze zich overgeven aan het ritme van de natuur; een louterende zoektocht naar puurheid en schoonheid op onvermoede plekken.


Esthetiek van de essentie

Peters minimalistische ontwerp is een toonbeeld van lichtheid en precisie, met rudimentaire vormen die alle overtolligheden uitwissen. Ook Odiles creaties hebben simpele vormen. Wanneer ze boetseert, geeft ze vorm aan het intuïtieve. Ze creëert figuren van een aspecifieke en universele schoonheid die door hun abstractie de verbeelding van de toeschouwer aan het werk zetten. Ze geven de essentie spreekrecht, net zoals de no-nonsense architectuur van Ketsman. De ontmoeting tussen Odiles gestileerde vormentaal en die van de architect, resulteerde in een boeiende interactie die de meerwaarde van beide disciplines in de verf zet.



Deze reportage werd mede gerealiseerd door Odile Kinart

www.okinart.com

Odile Kinart | Sculpturen | Beeldende kunst | Ambacht | Luxus WonenOdile Kinart | Sculpturen | Beeldende kunst | Ambacht | Luxus WonenOdile Kinart | Sculpturen | Beeldende kunst | Ambacht | Luxus WonenOdile Kinart | Sculpturen | Beeldende kunst | Ambacht | Luxus WonenOdile Kinart | Sculpturen | Beeldende kunst | Ambacht | Luxus WonenOdile Kinart | Sculpturen | Beeldende kunst | Ambacht | Luxus WonenOdile Kinart | Sculpturen | Beeldende kunst | Ambacht | Luxus WonenOdile Kinart | Sculpturen | Beeldende kunst | Ambacht | Luxus WonenOdile Kinart | Sculpturen | Beeldende kunst | Ambacht | Luxus Wonen